Løten Malerverksted AS
Vi er en maler og byggtapetseringsfirma som holder til i nye lokaler i Løten. Vi har i dag 35 faste ansatte med en del innleid hjelp i sommer sesongen. Hovedtyngden på jobber er hos lokale entreprenører, kommune, statsbygg og privat markedet.
Vi har pr dags dato Rammeavtale med Hamar Kommune, Stats bygg og Ringsaker kommune. Vi har også egen avdeling for oppussing av møbler og innredninger.
vi har også egen avdeling for alt Innen Epoxy . kontakt person her er Mikkel Larsen.
Første prioritet for å få firmaet til å gå godt er at du må ha gode ansatte. De ansatte må kunne spille på lag med hverandre og med deg og så må de kunne bruke teknologi som finnes. Som leder er det viktig at du lytter til de ansatte og viser at de har tillit hos deg som leder. Det er malermester og daglig leder i Løten malerverksted, Raymond Berget, sin oppskrift på hvordan en kan lykkes som bedriftsleder.
Løten Malerverksted beskriver seg litt som klesprodusenten Stormberg bedrift som gir folk fra alle samfunnslag en sjanse og da spesielt flyktninger. Du har mange nasjonaliteter med mange ulike innfallsvinkler inn til faget. Hva er det du gjør for at de de ansatte skal fungere sammen?
– Vi er opptatt av å gi folk muligheter. Vi har folk i fra Afrika, Iran, polen Litauen og Sverige. Flyktningrådet er på oss hele tiden med spørsmål om vi kan sette folk i arbeid. Vi har vært åpne og sagt ja, til at det kan vi bidra med, men det vi krever tilbake er at Flyktningrådet må sørge for at vedkommende kommer på jobb om morgenen. Jeg ser på det slik at bare de kommer på jobb når skal, så kan alt annet læres. Når jeg tar inn en ny så prøver jeg å finne ut hvem vedkommende kan passe sammen med. Viser det seg at de passer sammen, blir de et team. Jeg sjekker da ut om hva de er gode på: prosjekt eller hos fru Hansen.
Suksessfaktor er at om vi klarer å finne de som passer sammen på en god måte og hva de passer til. En som passer til et stort prosjekt er ikke sikkert passer hos frus Hansen, og en må finne balansegangen for disse. Det er en utfordring, noen passer inn i det vi driver med andre gjør det ikke.
I dag er vi 25 ansatte med stort og smått. Jeg og en kompis startet opp i 1994 da vi begynte å male låver til bøndene rundt om i distriktet. Det var også hovedgeskjeften fram til 2000. Siden har vi utviklet oss slik med en god miks av både i prosjektmarkedet og privatmarkedet. Personlig synes jeg det er like koselig å drive på privatmarkedet som store prosjekter.
Jeg har vært med ute på oppdragene selv fram til for 6-7 år siden. Det har gjort at jeg er en del av laget og kjenner til mange av de utfordringene som kan oppstå. Når det er dukker opp en utfordring prøver jeg å backe dem opp slik at de løser utfordringen.
Det å Lytte til de ansatte og få dem med på laget er viktig for å få det til å fungere. Jeg kan stole på mine ansatte og formennene mine ute på byggeplass fungere godt. Det er det som redder meg, sier Berget med et smil om munnen.
– Jeg er av den typen der jeg ser etter løsninger i stedet for å grave meg ned i problemene. Du prøver å legge fram en plan om hvordan jobben skal utføres, men er det en ansatt som sier at han ikke ville ha gjort det på den måten og har gode argumenter for det, så lytter jeg til han og lar jeg han prøve det slik han har tenkt. Samtidig sier jeg at han har løsningen min om det ikke skulle gå slik han har tenkt. Det viktige er at du skal lytte til dine ansatte.
Tillit, kultur, og gode verdier er viktig slik at det fungerer godt i Løten Malerverksted. Men Berget poengterer at gode systemer og rutiner også er viktig.
– Fakturering minimum en gang i uka er viktig. Regninger kommer inn og leverandører venter ikke på at jeg skal få inn pengene mine. Jeg må være i forkant med egen fakturering slik at leverandører får betalt for det de leverer til meg, understreker malermesteren.
Nedslagsfeltet for bedriften er Løten, Elverum, Hamar og Stange, men de har også oppdrag i Trysil og på Gjøvik. Oppdragene kommer både fra privatmarkedet og prosjektmarkedet.
– Det har vært mange oppdrag på privatmarkedet de to siste årene, og da har det vært å sparkle og male gips. Det markedet snudde for to år siden. Det som er hyggelig med det er at vi tjener mer penger på disse små oppdragene enn de store. Det skyldes at vi har bedre kontroll over det vi skal gjøre og hva vi bruker samtidig som vi vet hvor lang tid vi bruker, forteller Berget.
Det er ikke bare privatmarkedet som gir god butikk. Da Ikea i Ringsaker ble bygd var bedriften også involvert der og kom godt ut av det. Det nøt også de ansatte godt av.
– Ikea var et bygg der det gikk veldig godt. Det gikk så godt at jeg ga bonus til de ansatte.
Å gi bonus gjør at de bidrar det lille ekstra. På alle prosjekt der vi kan dra inn tilleggsoppdrag synes jeg at vi skal prøve å få inn disse. Her gjør de ansatte en god jobb uten at jeg er opptatt av at vi jager etter tilleggene, men jeg synes at det vi har krav på synes jeg at vi skal ha betalt for. De ansatte som skaffer tilleggsoppdrag får 15% av inntjeningen på tillegget til de selv skaffer. Det motiverer, forklarer Berget.
De store prosjektene går på anbudsregning. Og så er det å legge ut følere til dem som får de store prosjektene. Men det er også like viktig å finne de gode samarbeidspartnerne som å finne de gode ansatte. Et godt nettverk er viktig – det er viktig å få hjelp når du trenger hjelp og de kan også gi deg oppdrag når du trenger det, forklarer malermesteren på Løten.
Når det gjelder privatmarkedet er Berget forundret over de som velger å ta den siste finishen på huset sitt selv i stedet for å la profesjonelle ta seg av det.
– Jeg forundrer meg over folk som bygger nye hus og som skal spare 50-60.000 ved å sparkle og male gipsveggene selv. Jeg sier da at det er bedre at de finner andre måter å spare penger på enn på den siste finishen. Rydd for tømreren, legg til rette for andre ting. Det er tross alt den siste finishen du ser på når du setter deg ned i stua når huset står ferdig. Jeg sier ikke vi er feilfrie, men er det noe feil så fikser vi det. Vi skal være stolte av resultatene av jobbene våre.
At det går godt for Løten Malerverksted er noe lokalidretten nyter godt av. – Vi er aktive på sponsorfronten i nærmiljøet. Jeg vet ikke hvor mange kunder det gir, men sponsingen gjør at kunder og potensielle kunder i alle fall har sett navnet vårt. Det gjør det kanskje litt lettere å ringe oss neste gang når de skal ha fått gjort noe. Slik tenker i all fall jeg når jeg er ute og farter. Ta for eksempel sponsingen av Storhamar ishockey. Her er vi sponsorer som en stor familie og bruker hverandre hvis det er behov for det, forteller Raymond Berget.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.